Het Amsterdamse VanMoof heeft 12,5 miljoen euro opgehaald.

Met dat geld wil de hippe fietsenmaker zich vooral op uitbreiding in het buitenland richten.

VanMoof groeit nu al hard buiten Nederland, en heeft dat voor een deel te danken aan de coronacrisis. “We verkopen in Londen nu 184 procent meer fietsen dan een jaar geleden.”

De Amsterdamse maker van designfietsen VanMoof heeft 12,5 miljoen euro opgehaald. Met het geld wil het bedrijf ervoor zorgen dat het nog verder kan groeien.

VanMoof gaat de afgelopen jaren al als een speer. In 2019 verviervoudigde het de omzet van 10 miljoen euro naar 40 miljoen. En dit jaar mikt Taco Carlier, die het fietsenmerk samen met zijn broer Ties ruim 11 jaar geleden oprichtte, op een omzet van 100 miljoen euro. “En groei kost geld”, zegt hij tegen Business Insider.

Daarom raakte Carlier twee maanden geleden aan de praat met het durfkapitaalbedrijf Balderton en productiepartner Sinbon. “Dat was al tijdens de coronacrisis”, zegt Carlier. “Dus onze gesprekken gingen volledig digitaal. Dat was een heel vreemde gewaarwording.”

Meer productiefacaliteiten, grotere voorraden en meer winkels

“We wilden geld ophalen omdat we een nog sneller groeitraject in willen. We hebben vorige maand twee nieuwe fietsen geïntroduceerd en we mikken mede daarmee op een ruime verdubbeling van onze omzet. Maar dat kost geld, want we hebben meer productiefacaliteiten nodig, grotere voorraden en meer winkels.”

Balderton heeft veel ervaring met het internationaal opschalen van bedrijven en zag wel wat in VanMoof dat, in Carlier's woorden, de fiets 11 jaar geleden "volledig opnieuw heeft uitgevonden". "We hebben het hele ontwerpproces van onze fietsen in eigen huis, waardoor het product eenheid uitstraalt in plaats van dat het een collectie losse onderdelen is. Daarnaast verkopen we de fietsen direct aan de consument. Dat was belangrijk voor Balderton en Sinbon."

Veel groei buiten Nederland

Carlier en zijn broer willen de komende jaren vooral buiten Nederland hard groeien. Op dit moment verkopen ze al zo'n 80 procent van de fietsen in het buitenland, maar dat aandeel moet dus nog groter worden.

"Onze missie is om de hele wereld zoveel te laten fietsen als we hier in Amsterdam doen. En daar zijn we nog lang niet, we hebben nog een heel lange weg te gaan."

In Duitsland blijkt die missie vooralsnog het makkelijkst. Daar verkoopt VanMoof de meeste fietsen, meer dan in Nederland, dat op nummer twee staat. Op plek drie staan de Verenigde Staten. Maar vooral in het Verenigd Koninkrijk is dit jaar, waarschijnlijk deels dankzij de coronacrisis, een grote groei te zien. Het land heeft tijdens de crisis aangekondigd flink te gaan investeren in fietspaden.

En dat ziet VanMoof terug in de verkoopcijfers. Carlier: "We verkopen in het VK nu 184 procent meer fietsen dan een jaar geleden."

Groei dankzij coronacrisis

Ook in andere landen zien de broers dat de interesse in fietsen gegroeid is sinds het begin van de coronacrisis. "Mensen vragen zich nu toch af hoe ze straks weer naar hun werk gaan. Met het ov wordt lastig, als er minder mensen in de trein en de metro mogen, maar we kunnen ook niet allemaal de auto pakken."

Of de coronacrisis tot een blijvende groei van de omzet gaat zorgen of niet, Carlier hoopt dit jaar break-even te kunnen draaien. En hoewel de groei "zijn grootste prioriteit" blijft, wil hij volgend jaar groene cijfers schrijven.

Lees meer over ondernemen: